פרוטוקול הטיפול בסוכרת בהריון

פרוטוקול הטיפול בסוכרת בהריון

מטרת הדיאטה כטיפול בסוכרת הריון, היא אספקת אנרגיה ואבות מזון כפי שמתאים לצרכיה של האישה ההרה, שאיננה סוכרתית ומאידך איזון רמות הסוכר בדם באמצעות התפריט הדיאטטי.

מושגי יסוד בתזונה ודיאטה:

דיאטה – הדיאטה הינה אופן הרגלי האכילה או התפריט המומלץ. דיאטה אינה בהכרח תפריט המיוﬠד לירידה במשקל (דיאטת רזון). קיימות דיאטות רבות ומגוונות לטיפול במצבים שונים. אחת מהו הינה הדיאטה המיועדת לטפל בסוכרת הריון אשר בהחלט אינה דיאטת רזון.

קלוריות – אנרגיה, אותה הגוף צורך באמצﬠות המזון ובמביל "מבזבז" בפעילויות שונות. הקלוריה נמדדת באמצﬠות יחידת מדידה, הנקראת קילו-קלוריה (ק"קל), או בשם הקיצור המקובל, קלוריה.

גופנו זקוק לאנרגיה על מנת לקיים את הפעילויות הבסיסיות, כגון: נשימה ופעילות מערכת הﬠיכול וכן על מנת לקיים פﬠילויות נוספות, כגון: ריצה, הליכה, קפיצה וכו'.

הקלוריה משמשת גם כיחידת המידה לכמות האנרגיה המסופקת לגופנו באמצעות המזון אותו אנו אוכלים. מזונות שונים מספקים לגוף אנרגיה ברמות שונות והקלוריה מאפשרת להשוות בינהם לפי צרכם האנרגטי. לדוגמא: פרוסת לחם ממומﬠת מספקת לגוף פחות אנרגיה בהשוואה ללחמניה בינונית (כ-75 קלוריות בפרוסה, לעומת כ- 150 קלוריות בלחמניה). באופן עקרוני, השמנה תתרחש כאשר המאזן האנרגתי בגוף יהיה חיובי. כלומר, כאשר סה"כ האנרגיה, הנצרכת מהמזון גבוהה מסה"כ האנרגיה "המבוזבזת" ﬠ"י הגוף בפﬠילויות השונות.

אבות המזון – אבות המזוו הם מרכיבי היסוד במזונות אותם אנו אוכלים. אבות המזוו הם: פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים. שומנים, חלבונים ופחמימות חיוניים לגופנו לצורך קיום הפעילויות השונות, אר מהוים גם מקור אנרגתי לגוף. לﬠומתם, הויטמינים והמינרלים אינם מהוים מקור אנרגתי לגוף, אולם חשיבותם רבה בפעילות התקינה בגוף.

קבוצות תחליפי המזון – קבוצות התחליף הינן חלוקה של כלל סוגי המזון לקבוצות אשר המזונות הנכללים באותה קבוצה, דומים בהרכבם; במנת צריכה מסוימת של מזון הﬠרר הקלורי, כמות החלבון, הפחמימות והשומן , יהיה דומה.. לדוגמא: בקבוצת הלחם מנת תחליף מכילה בממוצﬠ כ- 75 קלוריות, כ- 15 גרם פחמימות ובין 2-3 גרם חלבון. מזונות שווי ﬠרך בבוצקה זו הם: פרוסת לחם, השוקלת כ- 30 גרם, או 1/2 כוס אורז מבושל.

פחמימות – הפחמימות הן אחד מתוך חמש אבות המזון. כל 1 גרם של פחמימה מספקת לגוף כ- 4 קלוריות. את הפחמימות ניתו לחלק לשתי קבוצות עיקריות: פחמימות מורכבות ופחמימות פשוטות. בדיאטה, המיועדת לאישה ההרה הסוכרתית, מושם דגש על הימנﬠות כמﬠט מוחלטת מצריכת הפחמימות הפשוטות וכן בהגבלה בצריכת הפחמימות המורכבות בתפריט, תוך הקפדה על פיזור צריכת הפחמימות המורכבות על פני כל היום.

הפחמימות הפשוטות – הפחמימות הפשוטות כוללות את הסוכרים, הנמצאים במזונות המתוקים למיניהם: סוכר לבו וחום, ממתקים למיניהם, דבש, חלבה, עוגות וﬠוגיות מתוקות, מﬠדני חלב מתוקים (אלו המכילים סוכר), אבקות שוקו, פירות טריים ויבשים ומשקאות מתוקים. כמו כו, ישנם מספר מזונות, המכילים סוכר פשוט על אף, שאינם מתוקים: מיצי פירות כמו מיץ אשכולית החמוץ, החלב, ומוצרי החלב הניגר (לבן, אשל וכו'), שאינם מתוקים.

מומלץ להימנע מצריכת פחמימות פשוטות מאחר ופחמימות אלו נספגות מהר במﬠרכת הﬠיכול ועל כן תורמות לעלייה חדה ברמות הסוכר בדם. גם "ביס" קטן מעוגת שוקולד, ילווה בד"כ בעלייה חדה של רמות הסוכר.  פירות טריים וחלב ניתן לצרוך במסגרת התפריט היומי, אך בכמות ובזמן, המצוין בתפריט האישי.

הפחמימות המורכבות – הפחמימה המורכבת, כשמה כן היא, מורכבת ממספר רב של יחידות סוכר פשוטות (כדוגמת הגלוקוז), המשמשות כמקור האנרגיה המרכזי בגוף. מבין קבוצות תחליף המזון, קבוצת הלחם היא אחת הקבוצות העשירות ביותר בפחמימות מורכבות. בתהליך הﬠיכול בגופנו מתפרק את הפחמימה המורכבת שבלחם (היא הﬠמילן)  ליחידות הסוכר הפשוטות (גלוקוז) בתהליך איטי ועל כן משפיﬠה ﬠל רמות הסוכר בדם בצורה מתונה. בנוסף, מומלץ שהפחמימות המורכבות, אותן  צורכים, תהיינה עשירות בסיבים תזונתיים. לדוגמא; צריכת לחם חי ﬠדיפה ﬠל צריכת לחם לבן.

סיבים תזונתיים – מקורם של הסיבים התזונתיים בתאי הצמח. הסיבים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: סיבים מסיסים במים וסובים בלתי מסיסים במים. חשיבות רבה לצריכה מספקת של סיבים לגבי כל אדם ובפרט לגבי חולה סוכרת.

לסיבים התזונתיים מספר תפקידים חשובים:

* גופנו אינו מסוגל לעכל ולספוג את הסיבים התזונתיים והם חסרי ערך קלורי. בנוסף, ביכולתם של הסיבים לתרום לתחושת שובﬠ ועל כן, תכולה גבוהה של סיבים במוצרי המזון ובתפריט היומי, שאינם תורמים קלוריות עשויה לתרום לתהליך הירידה במשקל או לשמירה על משקל תקין.

* אתת מהעיות הנפוצות בהריון היא בﬠיית הﬠצירות והטחורים. ניתו לטפל בבﬠיה זו במספר אמצעים תרופתיים וכן באמצעות חומרים שונים, הגורמים לגירוי חזק של המﬠיים, כדוגמת הסנה. אולם, הדרך הטובה ביותר, שאינה מביאה להתמכרות ומתבססת אך ורק על מזון היא הטיפול באמצעות סיבים תזונתיים. בטיפול זה מתבססים על הסיבים הבלתי מסיסים, המזרזים את פעילות מערכת העיכול. בקבוצה זו של הסיבים הבלתי מסיסים ניתן למצוא את הצלולוזה, הנמצאת בקליפת החיטה. חשוב לדﬠת, כי כמות הסיבים בלחם ומוצריו, תלויה בתהליך ייצור הקמח. תכולת הסיבים בלחם לבן, חלה פיתה ובגט נמוכה מתכולת  הסיבים בלחם חי וברוב סוגי ה"לחם קל" ולכן, סוגי לחם אלו מומלצים יותר (דוגמאות למזונות העשירים בסיבים המסיסים / הבלתי מסיסים, ניתן לראות בסוף המאמר).

* במחקרים רבים נמצא,  שצריכת סיבים מסיסים קשורה בספיגה איטית יותר של המזון וכתוצאה מכך השפעה השפעה על הורדת רמות הסוכר בדם וייצוב רמות הסוכר בדם בסוכרת. בקבוצה זו של הסיבים המסיסים ניתן למצוא את הסיבים שבקטניות, בשיבולת שועל ועוד…

למרות היתרונות הרבים, שצוינו לגבי הסיבים התזונתיים חשוב להדגיש שצריכה לא מבוקרת של סיבים בתפריט עלולה להזיק ועל כן חשוב לצרוך את הסיבים בהתאם לתפריט האישי.

ממתיקים מלאכותיים – מטרת הממתיהים המלאכותיים לגבי חולי הסוכרת היא החלפת הסוכר הרגיל (הסוכרוז) בתחליף שלא ישפיﬠ על ﬠליית רמות הסוכר בדם ובכל זאת יספק טﬠם מתוק. הציבור הרחב מוטרד לעיתים משאלת בטיחות השימוש בממתיקים מלכותיים. אחת השאלות המטרידות הינה הקשר בין צריכת הממתיקים למחלות סרטן? כל ממתיק מלאכותי עבר מבדקים רבים לפני שאושר לשימוש בשוק המזון ולגבי כל אחד מהממתיקים קיימת המלצה של משרד הבריאות לגבי המינונים המותרים לשימוש. מומלץ מאוד לבחור את אריזת המוצר הנקנה ולבחון איזה ממתיק הוא מכיל ומהו המינון המומלץ לצריכה. דוגמאות להמלצות אלו: אספרטיים:  אין לצרוך יותר מאשר 40 מ"ג לכל 1 ק"ג משקל גוף. סאכרין: אין לצרוך יותר מאשר 2.5 מ"ג סאכרין לכל 1 ק"ג משקל גוף ביום. אסוסולפם קיי: אין לצרוך יותר מאשר 15 מ"ג לכל 1 ק"ג ליום. ציקלאמט: אין לצרוך יותר מאשר 11 מ"ג לכל 1 ק"ג משקל גוף. אם נבחן תפריט ממוצﬠ, נמצא שסה”כ כמות הממתיקים הנצרכת בממוצﬠ ביום, איננה חורגת מהטווח המומלץ: בתפריט יומי המכיל  100 גרם גלידה דיאטטית, 6 כוסות משקה דיאטטי (כ-1.2 ליטר) ו- 5 טבליות סכארין יש סהײכ כ- מײג סאכרין ו- מ"ג אספרטיים. את הממתיקים המלאכותיים בוחנים על פי דרגת המתיקות שהם תורמים וכן על פי הערך הקלורי. כיום, כמﬠט לכל משקה קיים בשוק יש גירסה דיאטטית וכן לגבי רב מעדני החלב לסוגיהם, הגלידות המסטיקים וכו'.

קבוצת ממתיקים בעלי כושר המתקה גבוה: בקבוצה זו נכללים בין השאר, הסכארין, הציקלאמט, האספרטיים והאסוסלפאם קיי. ממתיקים אלו בעלי כושר המתקה הגבוה בהרבה מזה של הסוכר. הסאכרין, הציקלמאט והאסוסלפאם קיי אינם בצלי ﬠרך אנרגתי, כלומר, חסרי ערך קלורי. לעומתם, האספרטיים בעל ערך קלורי הדומה לערכו הקלורי של הסוכר.

קבוצת ממתיקים בﬠלי כושר המתקה נמוך: לקבוצה זו שייכים הרב כהלים שהם בﬠצם תת הבוצה של הפחמימות.  על קבוצה זו נמנים: הקסיליטול, מניטול, סורביטול וﬠוד. קבוצה זו מכילה כ- 2.4 קלוריות ל- 1 גרם ואופן ספיגתם דומה לזה של הסוכר. על כן מומלץ שחולי סוכרת יימנﬠו מצריכת הרב כהליים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s